ارتباط با ما 53884 - (21) 98+

هوشمند سازی ساختمان و تاثیر آن روی بهره وری و ایمنی

زمان مطالعه: 4 دقیقه آیا می دانید خانه ی هوشمند چیست؟ بحث هوشمند سازی ساختمان، با پیشرفت علم و فناوری در نسل جدید ساختمان ها بسیار با اهمیت جلوه می کند. به خانه هایی که از تکنولوژی هوشمند سازی ساختمان بهره گرفته اند و بسیاری از کارهای روزمره را به صورت خودکار یا کنترل از راه دور انجام می ...

هوشمند سازی ساختمان چیست و چه تاثیری روی بهره وری و ایمنی دارد؟
4 دقیقه
2 دیدگاه
روابط عمومی کارگاهِ تو
زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا می دانید خانه ی هوشمند چیست؟

بحث هوشمند سازی ساختمان، با پیشرفت علم و فناوری در نسل جدید ساختمان ها بسیار با اهمیت جلوه می کند. به خانه هایی که از تکنولوژی هوشمند سازی ساختمان بهره گرفته اند و بسیاری از کارهای روزمره را به صورت خودکار یا کنترل از راه دور انجام می دهند، خانه ی هوشمند گفته می شود. همان طور که می دانید، در گذشته ساختمان ها از مصالح ساختمانی تشکیل می شدند، اما سازه های امروزی علاوه بر ساختار، از سیستم ها و فناوری ها نیز استفاده می کنند. بنابراین با گذشت زمان همه ی امکانات هر سازه ای پیشرفت کرده و صاحبان منازل می توانند سیستم تصفیه ی هوا، روشنایی، گرمایش و سرمایش، تامین امنیت و … را طبق نیاز و سلیقه ی خود انتخاب نمایند.

برای آن که موضوع را بهتر درک کنید، تصور کنید که شما نیاز دارید صبح زود از خواب بیدار شده و راس ساعت 7، یک چای داغ بنوشید. آماده سازی چای در ساعت 7 صبح در یک سیستم هوشمند به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به نیروی انسانی صورت می گیرد.

تفاوت خانه ی هوشمند و هوشمند سازی ساختمان

هوشمند سازی ساختمان یا BMS، یک سیستم یکپارچه است که در ساختمان ها با هدف کنترل و مانیتورینگ همه ی تجهیزات و وسایل به کار گرفته می شود و یک خانه ی هوشمند تنها عضو کوچکی از این مجموعه ی بزرگ است. کاملا بدیهی است که هزینه ی داشتن یک خانه ی هوشمند بسیار پایین تر از هوشمند سازی ساختمان است. توجه داشته باشید که هدایت تجهیزات یک خانه ی هوشمند در اختیار مالک آن است اما در هوشمند سازی ساختمان برای این کار باید از یک اپراتور و یک اتاق کنترل استفاده کرد.

نقش ساخت و ساز هوشمند در افزایش بهره وری و ایمنی در کارگاه ساختمانی

گرچه مهم ترین هدف و مزیت هوشمند سازی ساختمان را افزایش بهره وری و ایمنی و به ویژه ایمنی در کارگاه ساختمانی می دانند، اما این کار مزایای بسیار بالایی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

افزایش ایمنی:

در سازه های هوشمند، طراحی به صورتی است که هنگام وقوع شرایط بحرانی و حوادث غیر مترقبه، از طریق سیستم اعلام خطر، هشداری سریع به همه ی بخش های آن منتقل شده و همه ی افراد را مطلع می سازد. بدین ترتیب پیامد حوادث به حداقل می رسد. در این مجموعه امکان کنترل همه ی درب های ورودی و اتصال آن ها به دوربین های مدار بسته امکان پذیر است که ایمنی را ارتقا می بخشد.

استفاده ی بهینه از تجهیزات و افزایش عمر مفید آن ها:

سیستم هوشمند می تواند به خوبی تجهیزات را کنترل کرده و در مواقعی که نیازی به آن ها نیست، آن ها را خاموش نماید. لذا هم مصرف انرژی را کاهش داده و هم استهلاک وسایل را کاهش می دهد. بنابراین افزایش طول عمر تجهیزات و کاهش هزینه را در پی خواهد داشت. تا جایی که هوشمند سازی ساختمان، به طور متوسط تا 20 درصد به کاهش مصرف انرژی و هزینه های جاری کمک می کند.

امکان کنترل و مانیتورینگ تمامی نقاط تحت پوشش:

با توجه به این که این فناوری جدید به یکپارچه سازی سیستم ساختمان می پردازد، همه ی تجهیزات چنین ساختمان هایی به صورت هماهنگ عمل کرده و مشکلاتی که مربوط به تداخل سیستمی و عدم هماهنگی می باشند، به حداقل می رسند. این کار تنها از طریق یک گوشی موبایل، لپ تاپ یا کامپیوتر و اتصال به اینترنت به آسانی امکان پذیر است.

تهیه ی گزارش آماری دقیق از عملکرد همه ی تجهیزات:

از آن جایی که نرم افزارهای هوشمند سازی، توانایی آماده سازی گزارش های دوره ای از عملکرد همه ی اجزای ساختمان را دارند، تاثیر زیادی در بهینه سازی هزینه ها و انرژی خواهند داشت.

کنترل روشنایی:

این بخش تنها به خاموش و روشن نمودن اتوماتیک لامپ ها محدود نمی شود. بلکه سطح نور را تنظیم کرده، تعداد لامپ های خاموش یا روشن مورد نیاز را تعیین کرده، وضعیت را مشاهده نموده و همه ی این قابلیت ها را از راه دور و حتی خارج از ساختمان نیز انجام خواهد داد.

کنترل وسایل الکتریکی ساختمان:

علاوه بر روشنایی، همه ی وسایل الکتریکی موجود در ساختمان نیز از طریق این سیستم قابل کنترل است.

کنترل تردد و سیستم آیفون تصویری:

در این سیستم علاوه بر آن که تصویر فرد مراجعه کننده قابل دریافت است، در صورت عدم حضور در منزل، می توان تصویر فرد مراجعه کننده را ثبت کرد. البته در برخی موارد با اتصال به اینترنت، امکان برقراری تماس با فرد نیز وجود دارد.

سیستم های حفاظتی و امنیتی:

این بخش شامل بخش های گوناگونی نظیر اعلام و اطفا حریق، دوربین مدار بسته، نشتی آب، حفاظت از برق گرفتگی، ورود و خروج پرسنل و … می باشد. بدین ترتیب با کاهش خطاهای انسانی، عواقب منفی حوادث کاهش پیدا می کند.

کنترل هوشمند آبیاری فضای سبز:

با این کار علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب و هزینه های جانبی، آبیاری به صورت کارشناسی صورت گرفته. و حتی بدون وجود نیروی انسانی در یک ویلا هم این کار به درستی انجام می پذیرد. و فضاهای سبز از طراوت و شادابی کافی برخوردار می شوند.

کنترل پنجره ها و پرده های برقی:

با استفاده از این امکانات امکان اتصال به سیستم هواشناسی نیز فراهم شده. و بر اساس شرایط جوی و میزان روشنایی در شبانه روز، باز و بسته شدن پنجره ها و پرده ها قابل کنترل خواهد بود.

جمع بندی

همه ی مواردی که گفته شد، در راستای افزایش ایمنی و بهره وری ساختمان بودند. بدین ترتیب کاملا مشخص است که استفاده از هوش مصنوعی در سازه ها چه تحول شگرفی در صنعت ساختمان سازی به وجود آورده است. علاوه بر همه ی این ها چنین سیستم هایی قادر به تامین ایمنی کارگاه های ساختمانی نیز بوده. و بسیار کارآمدتر از کلاه ایمنی، دستبند های ایمنی و سایر ملزومات دیگر عمل می کند. هر چند در صورت استفاده از هوشمند سازی نیز هم چنان استفاده از وسایل ایمنی هنگام کار، ضروری می باشد.

هوشمند سازی ساختمان در واقع به همه ی اجزای یک سازه این قابلیت را می دهد تا به اینترنت متصل شده. و از این طریق در راستای تامین ایمنی و افزایش بهره وری عمل کنند. قابلیت اتصال وسایل و اشیا به اینترنت، به صورت اینترنت اشیا تعریف می شود.

2 نظر ارسال شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.